Przejdź do głównej zawartości

Budowa i działanie sprzęgła motocykla

         Sprzęgło służy do płynnego rozłączania i załączania silniaka z mechanizmami przeniesienia napędu. Umieszczone jest przeważnie na właku sprzęgłowym skrzyni biegów lub na czopie wału korbowego, tylko w nielicznych przypadkach sprzęgło montowane jest na tylnym kole.

Wielotarczowe sprzęgło mokre osadzone jest na wałku wejściowym skrzyni biegów  [„Poradnik Motocyklisty” Rafał Dmowski]
Z reguły motocykle mają sprzęgła cierne, wielotarczowe, mechaniczne, sterowane ręcznie lub automatycznie. Przeważnie, są to sprzęgła mokre, czyli pracują w kąpieli olejowej. Dużo rzadziej spotyka się sprzęgła suche – głównie w silnikach umieszczonych wzdłużnie (wał korbowy wzdłuż motocykla). Budowę sprzęgła przedstawia poniższy rysunek. 

Budowa sprzęgła wielotarczowego: 

1 – podkładka oporowa, 2 – koszyk igiełek, 3 – bieżnia, 4 – kosz sprzęgłowy,
5,9 – podkładka, 6 – zabierak, 7 – tarcze cierne, 8 – tarcze ślizgowe, 10 – nakrętka,
11- końcówka popychacza, 13 – tarcza sprężyn, 14 – sprężyna, 15 – śruba
 z podkładką
[ Świat Motocykli: 1/2005 „Pogromca łańcucha?” Dariusz Dobosz]  
           Włączanie i rozłączanie sprzęgła jest realizowane za pomocą dźwigni umieszczonej po lewej stronie kierownicy, która działa za pośrednictwem cięgna na mechanizm wyłączania. Mechanizm ten, to dźwignia lub przekładnia ślimakowa współpracująca z popychaczem prętowym. Sprzęgło jest włączone, gdy tarcze cierne zaciśnięte są między tarczami dociskowymi. Ściskanie tarcz powodują sprężyny, zwykle śrubowe pracujące na ściskanie, rzadziej tarczowe lub śrubowe pracujące na rozciąganie. Ściskanie sprężyn powodowane jest z kolei wciśnięciem dźwigni sprzęgła, dzięki czemu powstaje luz między tarczami ciernymi połączonymi przeważnie z koszem sprzęgła, a tarczami dociskowymi osadzonymi na zbieraku sprzęgła. Powstały luz  powoduje zmniejszenie siły tarcia odpowiedzialnej za przenoszenie napędu.


Mechanizm sterujący pracą popychacza wyłączającego sprzęgło: 
1 – nakrętka, 2 – śruba regulacyjna z podkładką, 3,4,5,6 – mechanizm kulkowy,
7 – zawleczka, 8 – sprężyna, 9 – popychacz sprzęgła, 10 – kulka dzieląca elementy
popychacza sprzęgła


[ http://www.0300.gr/el/newsdetail.php?id=224] 

Budowa dźwigni uruchamiająca sprzęgło.
Czynniki mające wpływ na działanie sprzęgła to głównie siła sprężyn dociskowych i stan tarcz ciernych, a zwłaszcza ich grubość i współczynnik tarcia materiału. Ponadto, zużywające się współpracujące powierzchnie kosza i zbieraka, oraz nadmierne bicie tarcz i luzy w łożysku sprzęgła.
       Bardzo ważną rolę odgrywa w motocyklu bezpieczeństwo, dlatego konstruktorzy zaproponowali „bezpieczne” sprzęgło. Podczas jazdy, przy zbyt gwałtownej redukcji biegów i dużej prędkości koła napędzane zatrzymują się  i ponownie zaczynają obracać odbijając się od nawierzchni i przesuwając w sposób niekontrolowany. Określa się to mianem „hoppingu”, aby więc zabezpieczyć przed nim motocykl stworzono bezpieczne sprzęgło, aby nie dopuścić do blokowania napędzanego koła przy zbyt gwałtownej redukcji przełożeń. Piastę sprzęgła podzielono na dwie części. Elementami pośrednimi mogą być specjalne kształtowniki albo kulki w ukośnych prowadnicach.
         Najczęściej stosuje się układ śrubowej prowadnicy. Gdy moment obrotowy silnika jest większy, sprzęgło działa tak, jakby jego piasta była jednolitym elementem. Tarcze sprzęgła można od siebie oddalić, by rozłączyć napęd tylko dźwignią sprzęgła przy kierownicy. Ale jeśli moment obrotowy od skrzyni biegów jest większy (koło napędowe zaczyna być blokowane), wówczas piasta sprzęgła zmienia się w tak zwane wolne koło. Albo jeden z segmentów pracy może zacząć obracać się wobec drugiego, albo jeden z segmentów odsuwa się, rozsuwając tarcze sprzęgła (dzięki kulkom lub środkowej prowadnicy). Czasami wykorzystuje się podciśnienie, które powstaje w układzie dolotowym podczas zamykania przepustnicy. Dodatkowa instalacja i specjalna pokrywa sprzęgła z membraną pozwalają na szybką reakcję w układzie napędowym. Gwałtowne cofnięcie manetki „gazu” oznacza automatyczne rozsunięcie tarcz sprzęgła i rozłączenie napędu.

Model bezpiecznego sprzęgła
[ „Świat motocykli” nr.3/2005 „Bezpieczniej w napędzie” Dariusz Dobosz]


Bezpieczne sprzęgło motocykla Kawasaki Ninija ZX6R [„Świat motocykli” nr.3/2005 „Bezpieczniej w napędzie” Dariusz Dobosz]

Komentarze

  1. Bardzo konkretnie napisane. Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nigdy tak się nie zagłębiałam w samą mechanikę samochodów, ale faktycznie jest to temat interesujący. Moim zdaniem również warto jest jeździć do dobrego warsztatu. Ja sobie chwalę mechanika https://autokorbas.pl/ ponieważ za każdym razem naprawie moje auto bardzo sprawnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam się całkowicie na takich kwestiach mechanicznych i muszę przyznać, że dla mnie bardzo istotną kwestią jest mieć zapewnioną pomoc na drodze. Właśnie dlatego zawsze mam przy sobie numer do pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ gdyż wiem, że mogę na nich liczyć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak najbardziej w przypadku samej budowy mechanicznej pojazdów warto jest co nieco na ten temat wiedzieć. Ja także zachęcam każdego do zapoznania się z wpisem https://kioskpolis.pl/dewastacja/ gdzie bardzo ciekawie opisano to czym jest dewastacja jeśli chodzi o ubezpieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe czy ktoś będzie się orientować dlaczego w motocyklu kawasaki zx12r gdy motocykl jest zimny napięcie klamki sprzęgła jest odpowiednie a wraz z nagraniem motocykla klamka sprzęgła traci napięcie i zaczyna opadać luz klamki zwiększa się , gdy motocykl postoi z 30 minut klamka znów zaczyna się napinać i powoli wraca do ustawienia początkowego . Czy ktoś z Was ma pomysł co może być przyczyną ,biegi wchodzą prawidłowo ,sprzęgło nie ślizga się , tarcze sprzęgła były ponoć wsadzanie nowe przez poprzedniego właściciela ,motocykl jeździ na oleju Castrol power 1; 10w40.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak najbardziej takie rzeczy jak mechanika jest na pewno ważne i mnie również bardzo interesują kwestie transportu. Sama zresztą często korzystam z usług firmy https://transportmaszynpoznan.com/ jeśli chodzi o sam transport wielkich maszyn budowlanych.

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno sama mechanika jest niezwykle ważna, ale jeśli chodzi o mnie to ja również w głównej mierze staram się mieć zawsze pewność, że na trasie będzie bezpiecznie. W przypadku jakiejkolwiek awarii to pomoc drogowa http://www.pomocdrogowa.bialystok.pl/ jest tą służbą, którą wzywam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak się składa, że ja niestety na tych kwestiach się nie znam i jestem zdania, że bardzo ważną sprawą jest przede wszystkim to aby w razie awarii po prostu dzwonić po pomoc drogową. Wiem, że na pewno można w takiej sytuacji polegać na https://jarex24.pl/ i ja już nie raz tak robiłam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Akurat ja również na takich rzeczach się nie znam więc ciężko jest mi cokolwiek powiedzieć. Od siebie chcę dodać, że bardzo ważną sprawą jest aby właśnie wiedzieć po którą pomoc drogową dzwonić w momencie awarii pojazdu. Zdecydowanie polecam wam firmę https://pomocdrogowagdansk.pl/ która moim zdaniem jest godna zaufania.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ogólnie ja raczej skupiam się na samochodach i wiem doskonale, że bardzo ważną sprawą jest to aby wiedzieć także do którego serwisu dany pojazd najlepiej odstawić. Jak udało mi się ustalić to właśnie w serwisie https://autowacholc.pl/ takie rzeczy bez problemów można zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedy mój samochód zaczął niespodziewanie sprawiać problemy, poszukiwałem auto serwisu, który mógłby szybko zdiagnozować i naprawić usterkę. Ważne było dla mnie, aby znaleźć serwis, który oferuje zarówno wysoką jakość usług, jak i uczciwe ceny. Po przeszukaniu wielu opcji, trafiłem na https://autoserwiskrak.pl/. Ich szybka i profesjonalna obsługa, a także transparentność w kwestii cen, sprawiły, że czułem się tam dobrze obsłużony.

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że zainteresować Was może także serwis KIA: https://technotop.pl/kia/serwis/ . Z usług tego serwisu korzystałam nieraz i zawsze byłam bardzo zadowolona. Polecam także Wam jeśli chodzi o Lublin.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jazda samochodem wiąże się z ryzykiem wystąpienia awarii lub kolizji, dlatego tak ważne jest, aby mieć zaufanego partnera w dziedzinie pomocy drogowej. Strona https://glinski-hol.pl/ prezentuje ofertę firmy, która jest gotowa przyjść z pomocą o każdej porze dnia i nocy. Ich szybka reakcja i profesjonalizm w każdej sytuacji zapewniają spokój ducha i bezpieczeństwo na drodze. Warto mieć ich numer pod ręką, aby w razie potrzeby szybko uzyskać pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  15. Każdy właściciel pojazdu wie, jak ważne jest regularne serwisowanie i szybka reakcja na ewentualne awarie. Dobry serwis samochodowy to taki, który oferuje nie tylko szeroki zakres usług, ale także doradztwo i wsparcie w utrzymaniu pojazdu w najlepszej kondycji. Cenimy sobie szybką i efektywną pomoc, gdyż czas to dla wielu z nas najcenniejszy zasób. W moich poszukiwaniach natrafiłem na https://autoserwis-bialystok.pl/, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Serwis ten oferuje zarówno naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne, jak i regularne przeglądy, co sprawia, że jest to idealne miejsce dla każdego kierowcy szukającego kompleksowej obsługi swojego auta.

    OdpowiedzUsuń
  16. Awaria samochodu na drodze to zawsze stresująca sytuacja, dlatego kluczowe jest skorzystanie z usług profesjonalnej pomocy drogowej. Szybka i fachowa obsługa może znacząco zmniejszyć czas potrzebny na rozwiązanie problemu. Warto wybrać firmę, która oferuje kompleksowe usługi, takie jak holowanie i naprawy na miejscu. Więcej informacji można znaleźć tutaj: https://zakrzewski-holowanie.pl/. Dzięki temu każdy kierowca może czuć się bezpieczniej podczas podróży.

    OdpowiedzUsuń
  17. Każdy kierowca, który myśli o zmianie swojego pojazdu, musi się zastanowić nad tym, co zrobić ze starym autem. W takiej sytuacji warto spojrzeć na możliwość skorzystania z usług skupu aut. Z tego, co mi wiadomo, skup aut https://skup-aut-kartuzy24.pl/ oferuje szybką i bezproblemową sprzedaż samochodu.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dla osób potrzebujących pomocy drogowej w Warszawie, strona https://wawa-hol.pl/ może okazać się przydatnym zasobem. Firma oferuje usługi holowania pojazdów, zarówno w przypadku awarii, jak i wypadków. Strona zawiera informacje o rodzajach pojazdów, które firma jest w stanie obsłużyć, w tym samochody osobowe i ciężarowe, co może być kluczowe dla osób poszukujących specjalistycznej pomocy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Konstrukcja motocykli

Motocykle turystyczno – sportowe           Jak we wszystkich dziedzinach życia, tak i w przemyśle motocyklowym dąży się do obniżenia masy, zwiększenia prędkości i bezpieczeństwa. Mniejszą masę w przypadku motocykli uzyskuje się dziś głównie przez zastosowanie odpowiednio lekkich materiałów i ramową konstrukcję (rysunek poniżej). Niestety, aby osiągnąć odpowiednio wysoką prędkość należy rozbudować silnik. Układy bezpieczeństwa obecne w każdym pojeździe również stanowią dodatkową masę. Są nimi układy ABS-u obecne już w większości nowoczesnych motocykli, jak również bezpieczne sprzęgła zapobiegające „ślizganiu się”. Układy elektroniczne powodują z kolei iż obsługa motocykla staje się coraz bardziej skomplikowana.  Im lżejsza rama tym mniejsza masa całkowita motocykla.       Motocykle sportowo turystyczne dosyć niedawno weszły na rynek, było to wywołane potrzebą coraz wygodniejszych a jednocześnie modnych jednośladów. Charakteryzuj...

Analiza zmian formy nadwozi samochodowych w aspekcie bezpieczeństwa osób jadących

W latach siedemdziesiątych powstała koncepcja bezpiecznego samochodu, który miał za zadanie chronić jadące w nim osoby w trakcie zderzenia ze stałą przeszkodą, dla prędkości do 80km/h. Firmy produkujące samochody zaczęły testować niektóre modele samochodów i okazało się, że muszą one mieć zwiększone wymiary i minimalną wagę na poziomie 2000kg. W wyniku testów skorygowano bezpieczną prędkość samochodu do 50km/h. Dzisiaj wszystkie produkowane samochody objęte są normami międzynarodowymi, które podają dokładne wytyczne co do bezpieczeństwa. Elementy nadwozia stanowią jeden z czynników bezpieczeństwa biernego, który w dużym stopniu chroni jadące w nim osoby. Około 60% wypadków to zderzenia czołowe, dlatego też niezwykle ważne jest stworzenie bezpiecznego nadwozia samochodowego.  Eksperymentalny bezpieczny samochód Pininfarina Sigma [1] Poprawę bezpieczeństwa w samochodach osobowych zawdzięczamy ciągle ulepszanym konstrukcjom nadwozi, składa się na to nie tylko forma, ale r...