Motocykle
turystyczno – sportowe
Jak we wszystkich
dziedzinach życia, tak i w przemyśle motocyklowym dąży się do obniżenia masy,
zwiększenia prędkości i bezpieczeństwa. Mniejszą masę w przypadku motocykli
uzyskuje się dziś głównie przez zastosowanie odpowiednio lekkich materiałów i
ramową konstrukcję (rysunek poniżej). Niestety, aby osiągnąć odpowiednio wysoką
prędkość należy rozbudować silnik. Układy bezpieczeństwa obecne w każdym
pojeździe również stanowią dodatkową masę. Są nimi układy ABS-u obecne już w
większości nowoczesnych motocykli, jak również bezpieczne sprzęgła
zapobiegające „ślizganiu się”. Układy elektroniczne powodują z kolei iż obsługa
motocykla staje się coraz bardziej skomplikowana.
 |
Im
lżejsza rama tym mniejsza masa całkowita motocykla.
|
Motocykle sportowo
turystyczne dosyć niedawno weszły na rynek, było to wywołane potrzebą coraz
wygodniejszych a jednocześnie modnych jednośladów. Charakteryzują się masą w
przedziale 200 kg
do 300 kg,
osiągami pomiędzy 200 km/h a 360 km/h,
i przyspieszeniem od 0 do 100
km w ok. 3 do 4 sekund. Ponadto są wygodne podczas jazdy
w daleką trasę. Wszystkie zalety i wady tej klasy motocykli można zauważyć w
konkretnych modelach przedstawionych poniżej.
Opis
wybranych motocykli
Duży
turystyczny motocykl BMW R1200RT waży w stanie suchym (bez motocyklisty i
płynów eksploatacyjnych) zaledwie 229 kg (z pełnym zbiornikiem paliwa 259 kg). Jego masa całkowita
może dochodzić do 495 kg.
Większość motocykli tej klasy jest o co najmniej 50 kg cięższa, to jak na
motocykl osiągający ponad 200
km/h o przyspieszeniu 3,6 s od 0 do 100 km, to bardzo dużo.
Obniżenie masy uzyskano między innymi przez „odchudzenie” silnika o 20 kg w stosunku do poprzedniego modelu i wprowadzenie lżejszej konstrukcji ramowej.
 |
Konstrukcja
ramowa BMW R1200RT [http://motorcycleinfo.calsci.com/R1200RT.html]
|
Jak na
motocykl turystyczno – sportowy przystało użytkownik wymaga od niego poza dużą
prędkością także wygody. Standardowo R1200RT wyposażony jest w dwustopniową
regulację siedzenia (820/840 mm), elektryczną regulację szyby przedniej, dwa
lakierowane kufry boczne w kolorze motocykla o pojemności 32 l
każdy, półzintegrowany system hamulcowy ze wspomaganiem i ABS oraz imobilajzer
w kluczyku. Ponad to: komputer pokładowy (liczba kilometrów do tankowania,
ilość paliwa w zbiorniku, temperatura oleju, temperatura zewnętrzna, aktualnie
używany bieg), elektroniczny system regulowania zawieszenia ESA, wskaźnik
poziomu oleju, podgrzewane siedzenia i manetki, radio z CD, alarm i wiele
innych technicznych nowości. Coraz więcej wymagań i dodatkowych układów a masy
ubywa.
 |
Układ
silnika BMW [http://motorcycleinfo.calsci.com/R1200RT.html]
|
Jako dodatkowe wyposażenie w motocyklu
montowany jest tempomat. Jest on niezmiernie wygodny – utrzymuje prędkość na
stałym poziomie. Jego zalety poznają głównie kierowcy, którzy pokonują setki
kilometrów dziennie. Kiedy kierowca zatrzymuje swoją R1200RT to z pomocą
przychodzi mu zintegrowany system hamulcowy ze wspomaganiem i ABS. Oznacza to, że podczas hamowania przednim hamulcem uruchamiamy zarówno przedni jak i tylny hamulec. Podczas hamowania tylnym – uruchamiamy tylko tylną tarczę.
Bardzo wygodnym udogodnieniem jest ESA, czyli
elektroniczny system regulowania zawieszenia. Dysponuje dwunastoma opcjami
regulacji, a mianowicie: jedna osoba, dwie osoby, jedna osoba plus bagaż, dwie osoby plus
bagaż; a dla każdej z nich przewidziano trzy programy: „sport”, „normal” i „komfort”. Trzy ostatnie mogą być zmieniane podczas jazdy, pozostałe tylko po
zatrzymaniu motocykla. System zmienia nastawy i napięcie sprężyn jak również
prześwit. Dzięki temu RT „składa się w zakręt” za każdym razem tak samo. Jest to jego duży plus, gdyż nie ma potrzeby ingerencji mechanicznej przez
kierowcę.
 |
Zestaw
wskaźników [http://motorcycleinfo.calsci.com/R1200RT.html] |
Istotną cechą R1200RT jest
komfortowe miejsce pasażera. Wygodne i przyjazne miejsce za kierowcą będzie miało więcej z „fotela” gdy przypięty
będzie topowy kufer tworzący oparcie. Ponad to siedzenie jest podgrzewane, a kąt rozstawu nóg niewielki.
Podsumowując BMW jak na
motor turystyczno – sportowy jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Turystyczna wygoda i sportowe kształty, i oczywiście osiągana przez niego prędkość 200 km/h zaliczają go do
czołówki nowoczesnych motocykli.
Triumph Sprint ST1050 jest jeszcze szybszy (260 km/h) i jeszcze
lżejszy (210 kg
w stanie suchym) w porównaniu do swoich poprzedników. Całkowicie nowy,
trzycylindrowy silnik osiąga moc maksymalną 125 KM (92 kW) przy 9250
obr/min, a wzrost momentu obrotowego do 104 Nm osiągany jest przy 5000 obr/min.
Dzielony w płaszczyźnie poziomej blok silnika posiada azotowany wał z
wykorbieniami co 1200. Pojemność skokowa wynosi 1050ccm przy
średnicy cylindra i skoku tłoka 79x71,4 mm. Dwunastozaworowa głowica z
większymi zaworami rozchylonymi pod kątem jedynie 230. Wtrysk paliwa
Keihin ma po jednym wtryskiwaczu umieszczonym w każdej z 46-ścio mm gardzieli.
 |
Tarcza z
dwutłoczkowym zaciskiem [
http://www.motards-online.com/album/souscategorie.php?sous_categorie=551&categorie=10]
|
Hamowanie
jest równie przyjemne jak jazda. Dwie 320 mm tarcze pływające Nissin współpracują z
czterema tłoczkami zacisków z przodu. Z tyłu jedna tarcza z dwutłoczkowym
zaciskiem (rysunek wyżej). Dodatkowo montowany jest ABS. Lekkość nadwozia uzyskano
dzięki aluminiowej ramie. Krótki wahacz jednoramienny skrócił rozstaw osi
(jedynie 1457 mm),
ponadto kąt pochylenia główki ramy (240) i wyprzedzenie (90 mm) zapewniło lepszy
rozkład masy, a co za tym idzie przyczyniło się do poprawy prowadzenia Sprinta
ST.
 |
Zestaw
wskaźników Triumpha [http://www.motards-online.com/album/souscategorie.php?sous_categorie=551&categorie=10]
|
Jeśli zaś
chodzi o wygląd zewnętrzny, oprócz pięknych kształtów uzyskanych przez
przylegające owiewki i potrójny reflektor z niewysoką (ale skuteczną) przednią szybą, można zauważyć kilka drobiazgów, m.in. potrójny zestaw przyrządów motocykla, na który składa się analogowy
obrotomierz i szybkościomierz, oraz po prawej stronie okrągły wyświetlacz
pokazujący temperaturę silnika i poziom paliwa. Dodatkowo można zamontować GPS.
Efektywnie wyglądający potrójny wydech zabrał miejsce pod siedzeniem pasażera
przeznaczone na schowek, więc w tym wypadku jest on niewielki. Drugi można
znaleźć poniżej prawej rączki kierownicy. Nie ujmują również nic z urody
Triumpha ST dwa doczepiane kufry. Niestety jeśli chodzi o pasażera, nie będzie
miał tak wygodnego miejsca jak kierowca gdy doczepione zostaną kufry. Komfort
jazdy jest mimo to wysoki. Można go regulować naprężeniem wstępnym sprężyn o
zmiennym skoku w zawieszeniu Showa składającym się z teleskopów o średnicy 43 mm.
Motocykle
sportowe
Są to motocykle charakterystyczne, tak zwane
„enduro”, przeznaczone do jazdy w warunkach terenowych. Z ich specyfikacji
wynika oszczędna konstrukcja ramy – lekkie stopy i budowa rurowa. Często
stosowana na ramy jest stal molibdenowo chromowa, zapewniająca dużą
wytrzymałość i elastyczność. Szczególną uwagę w tych modelach zwraca się na
zawieszenie, które podczas jazdy po nierównościach przejmuje bardzo duże
obciążenia, i tu jak w przypadku ram są to konstrukcje z lekkich stopów, ale
wyprofilowane w odpowiedni sposób, aby mogły zapewnić bezpieczeństwo. Poniżej
przedstawiam dwa modele motocykli sportowych, które przedstawiają
charakterystyczne cechy tej klasy, a mianowicie osiągi, masę i inne istotne elementy.
Opis
wybranych motocykli sportowych
 |
Honda FMX 650 [http://www.barracuda-moto.pl/prodotti/ricerca-per-moto/honda/fmx-650.html] |
Sportowy motocykl
przystosowany raczej do jazdy po mieście to najnowsze odkrycie Hondy. Waży
zaledwie 163 kg
w stanie suchym (dopuszczalna masa całkowita 325 kg), a rozstaw osi to
ok. 1,5 m.
Niewielka masa pozwala na błyskawiczne przerzucanie motocykla z zakrętu w zakręt mimo dość wysoko umiejscowionego środka ciężkości. Prędkość FMX-a przy maksymalnej mocy 38
KM (28 kW) przy 5800 obr/min wynosi ok. 160 km/h.
Opony Pirelli Dragon MTR01/02 o wymiarach 120/70-17 przód i 150/60-17 tył
trzymają się prawie każdej nawierzchni, jak również wspomagają układ hamulcowy.
Niemal trzystu milimetrowa przednia tarcza wraz z dwutłoczkowym zaciskiem
doskonale radzą sobie z masą motocykla i kierowcy. Pozwalają też motocykliście
na „stoppie”, czyli postawienie motocykla pionowo jak i jazdę na jednym kole.
 |
Jednotłoczkowy
zacisk przy tylnej tarczy [http://news.auto.cz/?article=2559]
|
Jak przystało na motocykl
sportowy przednie zawieszenie nie jest regulowane, ale w żaden sposób nie
umniejsza to jego właściwościom jezdnym. Teleskop upide-down czterdziestopięcio
milimetrowy (skok 218 mm)
przód, wahacz stalowy – system Pro-Link o skoku 186 mm – tył, korygują
wszelkie nierówności drogi. Zawieszenie nie wymaga regulacji, ponieważ jako
sportowe posiada większe ugięcie od typowego zawieszenia motocykla
turystycznego.
 |
Jednostka
napędowy FMX650 http://news.auto.cz/?article=2559]
|
Honda FMX650 zasilana jest gaźnikiem, czyli
przy uruchamianiu należy pamiętać o dźwigni ssania. Silnik mimo iż ma jedynie
38KM osiąga całkiem dobry moment obrotowy 52 Nm przy 4500 obr/min. Skrzynia
biegów pięciostopniowa nie utrudnia, a wręcz pomaga kierowcy przy zmianie
biegów – odbywa się to płynnie i bez żadnych komplikacji. Sprzęgło typowe dla
motocykli – mokre wielotarczowe.
 |
Jednostka
napędowy FMX650
http://news.auto.cz/?article=2559]
|
Drobną wadą FMX650 jest jedynie skromny
zestaw wskaźników, a mianowicie: analogowy prędkościomierz, drogomierz dziennego przebiegu,
kontrolka luzu, kierunkowskazów i długich świateł. Rekompensuje to jednak
kierownica renomowanej firmy Renthal. Za przypadłość raczej niż za wadę można
uznać mało wygodne siedzenie, które doskwiera kierowcy jedynie przy dalekich
trasach (ok. 300 km)
i praktycznie brak miejsca dla pasażera, ale przecież 650-tka jest motocyklem
sportowym a nie turystycznym. Wnioski zatem nasuwają się same, że jest to
najlepszy środek transportu w zatłoczonym mieście do przejechania niewielkich odległości w najkrótszym
czasie.
 |
Husaberg
FE 550E
http://www.0300.gr/el/newsdetail.php?id=224] |
Silnik Husaberga ma bardzo oryginalną
konstrukcję. Blok cylindrów dzielony w pionie jest wykonany jako jeden odlew aż
pod głowicę. Między nimi umieszczona jest tuleja cylindrowa bezpośrednio
omywana przez ciecz chłodzącą. Wał korbowy pełni równocześnie funkcję wałka
wyrównoważającego dzięki specjalnie ukształtowanej przeciwwadze. Sprzęgło
wielotarczowe mokre sterowane hydraulicznie, którego dekiel sprzęgłowy ma
dodatkowy podział umożliwia błyskawiczną wymianę czy regulację sprzęgła w
warunkach rajdowych. Elektryczny rozrusznik jest już niezbędnym standardem,
podobnie jak rozbudowany system filtrów oleju. Kolejną osobliwością jest wielka
pojedyncza chłodnica, o dużo większej powierzchni niż stosowane przeważnie w motocyklach typu enduro.
Rama Husaberga wykonana jest
ze stali chromowo - molibdenowej. Szeroka centralna belka nośna pełni zarazem
funkcję filtra powietrza. Tylna część jest nie odkręcana. Rama przy niewielkiej
masie ma ogromną sztywność i wytrzymałość. Dzięki oryginalnym
rozwiązaniom konstruktorzy maksymalnie obniżyli środek ciężkości tego
motocykla. Uzyskano to dzięki przesunięciu akumulatora tuż nad zębatkę zdawczą,
nowatorskiej konstrukcji silnika, brakowi puszki filtra powietrza. Niższa masa
i niżej położony środek ciężkości mają wpływ na poręczność motocykla. Husaberga
lekko przerzuca się z zakrętu w zakręt, ustawia we właściwym kierunku na
„hopce” czy „wskakuje na próg” na podjeździe.
 |
Przeniesienie napędu [http://automotobounce.com/Husaberg/Husaberg-fe-550-e/gallery.html?pic=7]
|
Troszeczkę
inaczej odbiera się "serce" Husaberga. Do uszu kierowcy mimo kasku
dochodzi syk zasysanego tuż pod zbiornikiem powietrza. Reakcja na dodanie gazu
jest bardzo spontaniczna - silnik nawet na niewielki ruch prawego nadgarstka
odpowiada zerwaniem przyczepności tylnego koła lub gwałtownym przyśpieszeniem
motocykla. Wbrew pozorom drgania utrzymane są na bardzo znośnym poziomie.
Bardzo dobrym pomysłem są zbiorniki wykonane
z półprzezroczystego tworzywa. Pozycja, ukształtowanie kanapy i zbiornika paliwa
w Husabergu są bez zastrzeżeń. Ciało kierowcy niezależnie od wzrostu nie
napotyka żadnych ograniczeń przy balansowaniu, nawet długa jazda na stojąco nie
jest męcząca. Szczególnie wygodne są szerokie podnóżki dające stopom pewne
oparcie. Wyposażenie jest również bardzo atrakcyjne: elektroniczny,
wielofunkcyjny licznik jest czytelny i bardzo praktyczny, wyposażony jest
również w osłony rąk, a seryjne ogumienie firmy Pirelli daje dużą satysfakcję z
jazdy.
Jeśli chodzi o mnie to ja praktycznie od zawsze byłam fanką jazdy pojazdami osobowymi i do tej pory całkiem sporo jeżdżę po kraju. Mogę jeszcze dodać, że nawet jakiś czas temu jak samochód mi się w trasie zepsuł to dzwoniłam od razu po pomoc drogową https://pomocdrogowagdansk.pl/ która nagle się pojawiła na miejscu.
OdpowiedzUsuńNiestety ja również nie mam uprawnień do prowadzenia motocykli i jak dla mnie zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie po prostu samochodu osobowego. Pamiętajmy także że każdy pojazd mechaniczny musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Ogólnie czym jest sam wniosek ubezpieczeniowy ciekawie napisano w https://kioskpolis.pl/wniosek-ubezpieczeniowy/ i każdego zachęcam do przeczytania tego wpisu.
OdpowiedzUsuńAkurat ja również chcę powiedzieć, że dla mnie sama sprawność mojego pojazdu jest bardzo ważna i na takich elementach się skupiam. Od siebie od razu polecam wam świetną pomoc drogową https://pomocdrogowagdynia.pl/ i wiem, że ich wybór jest bardzo ważny.
OdpowiedzUsuńTak naprawdę ja przede wszystkim najczęściej jednak korzystam z samochodu osobowego i to jest mój główny środek transportu. Dziś już wiem, ze w momencie jakiejkolwiek awarii to mogę wezwać pomoc drogową https://pomocdrogowagdynia.pl/ i to jest rzeczywiście bardzo dobre rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńW sytuacji awaryjnej na drodze, ważne jest, aby skorzystać z profesjonalnej pomocy drogowej. W Łowiczu warto zapoznać się z ofertą http://pomocdrogowa.lowicz.pl/, gdzie znajdziesz fachową ekipę, gotową służyć pomocą w każdej sytuacji. Bez względu na to, czy masz problem z rozładowaną baterią, przebitą oponą czy potrzebujesz holowania pojazdu, możesz liczyć na ich szybką i skuteczną interwencję. Nie ryzykuj na drodze, zaufaj profesjonalistom.
OdpowiedzUsuńKorzystanie z usług https://autokorbas.pl/ było dla mnie świetnym doświadczeniem. Ich zespół wykazał się nie tylko profesjonalizmem, ale również znakomitą obsługą klienta. Samochód został naprawiony szybko i efektywnie. Ich doradztwo w kwestii dalszej eksploatacji pojazdu było bardzo pomocne. To serwis, który zasługuje na zaufanie i polecenie.
OdpowiedzUsuńKorzystanie z usług pomocy drogowej może być przeżyciem stresującym, ale dzięki profesjonalistom z https://www.pomocdrogowapoznan.pl/, cały proces przebiegł niezwykle płynnie. Ich szybka odpowiedź na moje wezwanie i efektywna naprawa na miejscu zdarzenia sprawiły, że mogłem szybko wrócić na drogę. Ich zaangażowanie i dbałość o szczegóły są godne podziwu. Polecam ich każdemu, kto szuka niezawodnej i profesjonalnej pomocy drogowej w Poznaniu.
OdpowiedzUsuń