W latach siedemdziesiątych powstała koncepcja bezpiecznego
samochodu, który miał za zadanie chronić jadące w nim osoby w trakcie zderzenia
ze stałą przeszkodą, dla prędkości do 80km/h. Firmy produkujące samochody
zaczęły testować niektóre modele samochodów i okazało się, że muszą one mieć
zwiększone wymiary i minimalną wagę na poziomie 2000kg. W wyniku testów
skorygowano bezpieczną prędkość samochodu do 50km/h. Dzisiaj wszystkie
produkowane samochody objęte są normami międzynarodowymi, które podają dokładne
wytyczne co do bezpieczeństwa.
Elementy nadwozia stanowią jeden z czynników bezpieczeństwa
biernego, który w dużym stopniu chroni jadące w nim osoby. Około 60% wypadków
to zderzenia czołowe, dlatego też niezwykle ważne jest stworzenie bezpiecznego
nadwozia samochodowego.
![]() |
Eksperymentalny bezpieczny samochód Pininfarina Sigma [1] |
Poprawę bezpieczeństwa w samochodach osobowych zawdzięczamy
ciągle ulepszanym konstrukcjom nadwozi, składa się na to nie tylko forma, ale
również najnowsze materiały konstrukcyjne i dodatkowe wyposażenie pojazdów. Zmiany
konstrukcyjne odpowiedzialne za bezpieczeństwo można zauważyć badając samochody
produkowane na przełomie ostatnich 30 lat. Wynikiem tych zmian jest chociażby
spadek liczby wypadków i ofiar śmiertelnych. Na wykresie (rys. 21) pokazane
jest jak procentowo malała liczba ofiar śmiertelnych w Polsce i w Niemczech po
roku 1980.
![]() |
Liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Niemczech, Polsce i Unii Europejskiej [7] |
![]() |
Wartość wskaźnika ciężkości wypadków [7]. |
Na przełomie 30 lat znacznie spadła liczba ofiar
śmiertelnych, jest to zasługą coraz lepszych systemów bezpieczeństwa biernego w
pojazdach. Na wykresach rozpatrywane są trzy modele: dla Niemiec, Polski i Unii
Europejskiej. Można zauważyć, że zdecydowanie najszybciej liczba ofiar spada w
Niemczech. Ma na to wpływ korzystanie z nowszych modeli samochodów niż w
Polsce. Średnio wiek samochodu w Niemczech jest o 3 lata mniejszy niż w Polsce.
Jeżeli brać pod uwagę ten czynnik, to różnica trzech lat w wyposażeniu
samochodu jest zdecydowana.
Szczególnie widać to w
przypadku samochodów miejskich takich jak Skoda Fabia. Porównując model I i II,
w nowszym modelu jest znacznie więcej elementów wspomagających bezpieczeństwo
osób w nim jadących.
Tabela. Porównanie samochodu Skoda Fabia
produkowanego na przełomie 15 lat
[ http://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/skoda/fabia/]
[ http://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/skoda/fabia/]
|
SKODA FABIA I Hatchback
|
SKODA FABIA II Hatchback
|
rok
produkcji
|
1999
- 2008
|
2007
– teraz
|
długość
[mm]
|
3970
|
3992
|
szerokość
[mm]
|
1646
|
1642
|
szerokość
z lusterkami bocznymi [mm]
|
1890
|
1886
|
wysokość
[mm]
|
1451
|
1498
|
rozstaw
osi [mm]
|
2462
|
2462
|
rozstaw
kół–przód[mm]
|
1435
|
1436
|
rozstaw
kół – tył [mm]
|
1424
|
1426
|
zwis
przedni [mm]
|
837
|
851
|
zwis
tylny [mm]
|
671
|
679
|
max
pojemność bagażnika [l]
|
1016
|
1163
|
min
pojemność bagażnika [l]
|
260
|
300
|
masa
własna [kg] zależnie od modelu
|
1055
– 1145
|
1115
– 1245
|
masa
całkowita [kg] zależnie od modelu
|
1570
– 1660
|
1555
– 1685
|
ABS
|
brak
|
ABS
+ MSR + Dual Rate
|
ESP
|
brak
|
jest
|
poduszki
dla kierowcy
|
brak
|
jest
|
poduszki
dla pasażera
|
brak
|
jest
|
poduszki
boczne
|
brak
|
jest
+ kurtyny pow.
|
aktywne
zagłówki
|
brak
|
jest
|
hamulce
tarczowe tył
|
brak
|
jest
|
reflektory
ksenonowe
|
brak
|
jest
|
system
ochrony pieszego
|
brak
|
jest
|
wspomaganie
układu kierowniczego
|
brak
|
jest
|
![]() |
Skoda Fabia I (góra) i II (dół) – porównanie sylwetki.
[http://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/skoda/fabia/]
|
Wnioski z tabeli 2 są znaczące, ten sam model samochodu na
przełomie kilku lat stał się znacznie bezpieczniejszy. Jego wymiary i masa są
większe niż jego poprzednika, ponad to wyposażony jest w wiele elementów
poprawiających bezpieczeństwo ludzi. Nie tylko tych jadących samochodem, ale
wprowadzone zostały również systemy ochrony pieszych. Biorąc pod uwagę fakt, że
większość kierowców jeździ kilkuletnimi samochodami w Niemczech, a w Polsce
kilkunastoletnimi, mamy do czynienia z dużą przepaścią technologiczną i dlatego
są tak znaczące różnice w ilości ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych
(rysunek 24).
![]() |
Średni wiek samochodów osobowych z podziałem na Niemcy, Polskę i Unię Europejską w latach 1994 – 2009 [7]. |
Zmiany w
budowie samochodów dotyczące bezpieczeństwa osób jadących można analizować na
podstawie zmian poszczególnych wymiarów (rys. 25) takich jak odległość zderzaka
przedniego od osi przedniej (ZP), długości całkowitej pojazdu (D) i rozstawu
osi (L).
![]() |
Charakterystyczne wymiary w samochodzie osobowym. |
Bardzo ważna podczas wypadków czołowych jest odległość ZP.
Jest to strefa zgniotu, która odpowiada za odebranie energii powstałej w
trakcie zderzenia z przeszkodą. Energia kinetyczna, która powstaje w trakcie
zderzenia jest wynikiem kilku czynników.
Wartości energii wiążą się również z
rodzajem wypadku i kierunkiem uderzenia w przeszkodę, można zatem przyjąć:
-
zderzenie czołowe, sztywna przeszkoda – 100%,
-
zderzenie czołowe, pojazd równorzędny – 90%,
-
zderzenie centralne boczne, pojazd równorzędny –
80%,
-
zderzenie skośne, pojazd równorzędny – 60%,
-
zderzenie niecentralne boczne, pojazd równoległy
– 40%,
-
uderzenie w tył równorzędnego pojazdu – 20%.
Ponad to, energia rozpraszana jest przez poślizg, obrót
samochodu i inne czynniki mogące wystąpić w trakcie kolizji.
Wytracanie tak dużej energii, w krótkim czasie, powoduje, że
w samochodzie powstają bardzo duże opóźnienia i proporcjonalne do nich siły
bezwładności. Rozkład przyspieszeń (rys. 26) zależy od konstrukcji nadwozia i
strefy zgniotu, w której znajdują się: zderzak przedni, ściana przednia,
podłużnice i nadkola. Dodatkowo strefa ta tworzona jest z innych materiałów niż
tzw. klatka bezpieczeństwa. Materiały te powinny wykazywać się względnie małą
sztywnością, dużą elastycznością, a tym samym powinny wytłumić jak największą ilość
energii kinetycznej. Elementy, które mają pochłaniać energię muszą mieć duży
przekrój i charakteryzować się wysoką zdolnością do odkształceń. Z tego powodu
stosowane są takie materiały jak stal o zwiększonej wytrzymałości, stopy np.
aluminium, tworzywa sztuczne.
Dalsza część nadwozia jest znacznie bardziej
sztywna, pozwala to na zapewnienie bezpieczeństwa w przedziale pasażerskim. Dlatego
też stosowane są materiały o małej sprężystości, ale dużym naprężeniu
dopuszczalnym. Pomimo coraz lepszych konstrukcji prowadzi się badania nad
stworzeniem idealnie sztywnej konstrukcji wyposażonej w elementy mające na celu
zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerom.![]() |
Rozkład przyspieszeń w nadwoziu podczas zderzenia z prędkością ok. 50km/h, 1 – sztywny przód nadwozia, 2 – elastyczny przód nadwozia [1]. |
Po zderzeniu czołowym, najczęściej zdarzają się uderzenia
boczne zarówno z innym pojazdem jak i uderzenia w stałą przeszkodę. Przeważnie
wraz ze zderzeniem następuje poślizg pojazdu. Aby zabezpieczyć osoby jadące w
pojeździe przed skutkami wypadku stosuje się zabezpieczenia w postaci
podłużnych wzmocnień drzwi (rury bądź wytłoczki ze stali o podwyższonej
wytrzymałości) lub wkładek z pianki poliuretanowej, ponad to stosuje się materiały
o większej odporności na uderzenia na progi boczne, poprzecznice i słupki. Pozwala
to na wytracenie dużej części energii, zanim dotrze one do osób znajdujących
się wewnątrz samochodu. Tam stosowane są poduszki boczne i kurtyny powietrzne,
pasy bezpieczeństwa i aktywne zagłówki.
Przy przewróceniu i koziołkowaniu pojazdu (ok. 10%
wszystkich wypadków) duże znaczenie ma sztywność górnej części nadwozia: dach i
słupki okienne. Niestety do tej pory są to jedne ze słabszych punktów
konstrukcji samochodu. W przypadku nadwozi otwartych nie występuje praktycznie
żadne zabezpieczenie, w niektórych samochodach montowany jest pałąk
bezpieczeństwa, a w najdroższych modelach samochodów stosowane są konstrukcje
działające dopiero podczas kolizji.
Wymagania międzynarodowych organizacji nakładane są na
producentów od jakiegoś czasu, zatem struktura samochodu zmienia się przy
zmianach modeli na nowsze. Średnio co trzy lata modele samochodów są
unowocześniane lub też zmieniane, a poza zmianami w nadwoziu często dochodzi do
zmian ilości dodatkowych zabezpieczeń w postaci systemów wspomagających
kierowcę.
Nadwozie samochodu w przeciągu ostatnich
trzydziestu lat rośnie, średnia długość L miejskiego samochodu wzrosła o ok.5%
(208mm), a przednia część pojazdu ZP o ok.18% (144mm).![]() |
Zmiana masy i wymiarów samochodów w segmencie handlowym C [7]. |
Na podstawie wykresów na rysunku 27 widać zdecydowaną
tendencję wzrostową takich parametrów jak masa pojazdu i zwis przedni.
Całkowita długość i rozstaw osi kół wzrosły nieznacznie. Potwierdza to
zwiększanie się strefy bezpieczeństwa pochłaniającej energię zderzenia. Większa
masa świadczy z kolei o większej ilości elementów zastosowanych w samochodach,
z których znaczna ilość stanowi o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów.
O zwiększonym zakresie bezpieczeństwa mówi spadek
wskaźnika HIC (Head Injury Criterion, czyli wskaźnik obrażeń głowy) na
przełomie 15 lat. Spadek jest równoznaczny ze zwiększaniem się bezpieczeństwa w
coraz nowszych modelach samochodów. Wyraźnie widać to na rysunku 28.
![]() |
Wartość wskaźnika HIC w segmencie handlowym C na przełomie 15 lat [7]. |
Rozwój
nadwozia samochodu przedstawiony zostanie na podstawie samochodu Volkswagen
Golf produkowanego w latach 1974 – 2010. Jest to charakterystyczny samochód
miejski w swojej klasie, ponad to stała sprzedaż na przełomie tylu lat,
świadczy o jego popularności na rynku motoryzacyjnym.
Tabela. Dane techniczne samochodu Volkswagen Golf
na przełomie lat 1974-2010. odel GOLF
model |
lata produkcji
|
masa własna [kg]
|
długość [mm]
|
szerokość [mm]
|
wysokość [mm]
|
rozstaw osi [mm]
|
I
|
1974-1983
|
775
|
3815
|
1610
|
1410
|
2400
|
II
|
1983-1992
|
875
|
3985
|
1665
|
1415
|
2475
|
III
|
1991-1997
|
1030
|
4020
|
1695
|
1425
|
2475
|
IV
|
1997-2003
|
1174
|
4149
|
1735
|
1439
|
2511
|
V
|
2003-2008
|
1154
|
4204
|
1759
|
1485
|
2578
|
VI
|
2008-teraz
|
1278
|
4200
|
1781
|
1479
|
2578
|
VI PLUS
|
2010-teraz
|
1318
|
4206
|
1759
|
1580
|
2578
|
![]() |
Przebieg zmian parametrów charakterystycznych dla
samochodu Volkswagen Golf dla sześciu generacji [7].
|
Z rysunku 29 i tabeli 3 wynika, że na przełomie 30 lat zdecydowanie
zwiększyła się masa, długość, szerokość i wysokość pojazdu. Zwiększenie tych
parametrów powoduje, że rośnie strefa energochłonna nadwozia, a tym samym
rośnie bezpieczeństwo osób znajdujących się w samochodzie w czasie wypadku.
Ponad to, w najnowszym modelu instalowane są systemy wspomagające kierowcę w
trudnych sytuacjach na drodze, co również przyczynia się do znaczącego
zwiększenia bezpieczeństwa. Projektowanie bezpiecznych samochodów ma na celu
minimalizację obrażeń u osób jadących w pojeździe, przez stworzenie
energochłonnego nadwozia i zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.
National Highway Traffic Safety Administration
przeprowadza testy zderzeniowe dotyczące uderzeń w stałą przeszkodę z
prędkością 56km/h oraz uderzeń bocznych dla prędkości 50km/h. Wartości
przyspieszeń jakie działają na kierowcę podczas zderzenia zamieszczone są w
Regulaminie EKG ONZ nr 95 i na ich podstawie sporządzony został wykres wartości
przyspieszenia głowy dla różnych generacji Golfa. Na podstawie badań (rysunek
30) widać, że zmiana nadwozia znacząco wpływa na wskaźnik przyspieszenia głowy
w sytuacjach nagłego zatrzymania i na głębokość deformacji nadwozia. Im krótsza
jest strefa zgniotu, tym bezpieczniejsze są osoby jadące w samochodzie. Widać
również, że wraz z mniejszą deformacją maleje współczynnik HIC.
![]() |
Głębokość deformacji strefy czołowej (u góry) i bocznej
(u dołu) i wskaźnika obrażeń głowy dla Volkswagena Golfa od roku 1974 [7].
|
Na przełomie trzydziestu lat wszystkie samochody osobowe
zmieniły parametry nadwozia, widać wyraźną tendencję wzrostową. Pozwoliło to na
stworzenie bezpieczniejszego pojazdu, dzięki wydłużeniu zwisu przedniego, oraz
zastosowaniu lepszych materiałów konstrukcyjnych pochłaniających energię
zderzenia. Zwiększyła się zatem odległość pasażerów od zderzaka przedniego. Dodatkowo
montowane systemy wspomagające kierowcę zaowocowały znacznie mniejszą liczbę
ofiar śmiertelnych w wypadkach.
1. „Konstrukcja
nadwozi samochodów osobowych i pochodnych” Andrzej Zieliński, WKŁ Warszawa 2008
2. „Budowa
podwozi i nadwozi samochodowych” Seweryn Orzełowski, WSiP Warszawa 2009
3. „Samochody
osobowe i pochodne” Jerzy Jackowski, Jacek Łęgiewicz, Marcin Wieczorek, WKŁ
Warszawa 2011
4. „Podwozia
i nadwozia pojazdów samochodowych” praca zbiorowa, REA Warszawa 2008
5. „Bezpieczeństwo
samochodów i ruchu drogowego” Jerzy Wicher, WKŁ Warszawa 2004
6. „Podstawy
rekonstrukcji wypadków drogowych” Leom Prochowski, Jan Unarski, Wojciech Wach,
Jerzy Wicher, WKŁ Warszawa 2008
7. „Analiza
wpływu wprowadzonych zmian konstrukcyjnych na bezpieczeństwo pasażerów na
przykładzie samochodów europejskiej klasy compact” Leon Prochowski, Dagmara
Karbowniczek, Zeszyty naukowe Instytutu Pojazdów 2(88)/2012
Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńJa się niestety na mechanice za bardzo nie znam i samochód jest dla mnie po prostu środkiem transportu. Dlatego zawsze chcę mieć wszystko pozapinane na ostatni guzik. Ostatnio nawet kupowałem ubezpieczenie w https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-kia/ gdyż nigdzie indziej nie dostanę lepszych warunków.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńAkurat dla mnie są to trochę rzeczy niezrozumiałe gdyż ja się na mechanice samochwałów praktycznie nie znam. Jak dla mnie bardzo ważną sprawą jest to, że gdy auto mi się popsuje to wtedy na warsztacie https://autokorbas.pl/ bez problemu sobie poradzą z tą awarią.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
OdpowiedzUsuńJa to już w ogóle się na mechanice nie znam i jeśli coś się dzieje nie tak z moim autem to wiem, że należy dzwonić po fachowców. Na pewno mogę każdemu polecić doskonałą pomoc drogową https://www.pomocdrogowalublin.pl/ która moim zdaniem działa znakomicie oraz szybko.
OdpowiedzUsuńOgólnie warto jest również wiedzieć o tym, że faktycznie sama pomoc drogowa jest bardzo przydatna i ja również jakiś czas temu z jej usług korzystałam. Muszę przyznać, że bardzo dobrze mi się współpracuje z https://pomocdrogowagdynia.pl/ i mogę tą pomoc drogową każdemu polecić.
OdpowiedzUsuńW sumie dla mnie sama mechanika jest zbyt skomplikowana i zawsze mój samochód po prostu oddaję do zaufanego mechanika. Całkiem niedawno także zawiozła mnie do niego pomoc drogowa https://eurohol.pl/ i to de facto było najlepsze rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńDla mnie niestety mechanika pojazdowa jest trochę niezrozumiała i tym bardziej, że jeszcze niedawno także pozbyłam się swojego samochodu. Na całe szczęście skup aut https://vikingskupaut.pl/ zdecydował się moje auto kupić.
OdpowiedzUsuńKasacja samochodu nie musi być skomplikowanym procesem. W rzeczywistości, z odpowiednią wiedzą i zrozumieniem, może to być dość proste. Najważniejsze jest znalezienie wiarygodnej firmy, która przeprowadzi proces kasacji w sposób profesjonalny i bezproblemowy. https://kasacja-sandomierz.pl/ jest jednym z takich miejsc. Na tej stronie znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na temat kasacji samochodu, od tego, jakie dokumenty są potrzebne, po to, jakie korzyści przynosi kasacja. Pamiętaj, że odpowiednie pozbycie się starego samochodu to nie tylko kwestia porządku, ale także ochrony środowiska.
OdpowiedzUsuńUnikatowy design, niepowtarzalna moc. Nasze tuningowe części to klucz do doskonałego stylu i pełnej kontroli nad drogą. http://blow-off.pl
OdpowiedzUsuńArtykuł porusza istotne kwestie, prezentując bogactwo informacji w sposób przystępny i angażujący. Doskonałe źródło wiedzy na dany temat. https://euroband.pl/komponenty-metalowe/lancuchy
OdpowiedzUsuńDostęp do niezawodnej pomocy drogowej jest kluczowy dla każdego kierowcy. Usługi dostępne na stronie, do której prowadzi poniższy link, obejmują nie tylko holowanie, ale również szereg innych usług pomocowych, takich jak zmiana koła czy szybkie naprawy mechaniczne na miejscu zdarzenia. Firma specjalizuje się w szybkim reagowaniu na wezwania, co jest nieocenione, gdy każda minuta na drodze ma znaczenie. Ponadto, zespół profesjonalistów jest dostępny całą dobę, co zapewnia pomoc w każdej, nawet najbardziej nieoczekiwanej sytuacji. Więcej informacji na temat usług można znaleźć, wchodząc na https://pomocdrogowa.olsztyn.pl/.
OdpowiedzUsuńW przypadku awarii pojazdu na trasie, jednym z kluczowych elementów jest szybkie zorganizowanie transportu auta do warsztatu. Tego typu usługami zajmują się firmy oferujące pomoc drogową, których zakres działania często obejmuje nie tylko holowanie, ale też drobne naprawy na miejscu. Na stronie https://www.pomocdrogowa.walbrzych.pl/ przedstawiono dostępne opcje wsparcia w takich sytuacjach. Przed wezwaniem warto przygotować podstawowe dane o pojeździe, takie jak marka, model oraz miejsce zdarzenia. Ułatwia to dobór odpowiedniego sprzętu i skraca czas reakcji.
OdpowiedzUsuń