Przejdź do głównej zawartości

Rozwój motocykli w Polsce i na świecie cz.II

Rodzimy dorobek

      W Polsce pierwszy motocykl zbudowano w 1929 roku w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Był to CWS M 55, a jego twórcą był por. inż. B. Fuksiewicz. Niestety zaprzestano jego wytwarzania już w dwa lata później po wyprodukowaniu ok. 200 sztuk, miał zbyt wiele niedociągnięć. Podobny los spotkał motocykle „Lot” wystawione na Targach Poznańskich w 1929 roku. Więcej szczęścia miały motocykle „Lech” z fabryki w Opalenicy Wielkopolskiej, której właścicielem był Wacław Sawicki a głównym konstruktorem inż. Władysław Zalewski.


Sokół 600 RT M21

       Technologia produkcji z podzespołów okazała się w tym przypadku bardzo korzystna, zarówno z punktu technologicznego jak i ekonomicznego, dzięki niej „Lech” był technicznie lepszy od poprzedników. Sytuacja ekonomiczna kraju wpłynęła niestety na bardzo niski popyt na motocykle.
      W 1933 roku Państwowe Zakłady Inżynierii ( PZInż. ) w Warszawie przy ul. Terespolskiej 34/36 rozpoczęły produkcję nowego motocykla CWS M111. Był on tylko w niewielkim stopniu podobny do swojego poprzednika, a wraz z całym wyposażeniem ważył 375 kg. Produkowano go na potrzeby wojska stąd też brak w nim „lekkości” współczesnych mu motocykli. Niespełna w dwa lata później na rynku pojawił się pierwszy jednocylindrowy Sokół 600 RT M211.
      Kolejne lata przyniosły wiele nowatorskich rozwiązań w powyższych motocyklach. Inż. Tadeusz Rudawski opatentował m.in. sposób osadzania skrzyni biegów jako odrębnego zespołu w bloku silnika, zawieszenie silnika na tulejach gumowo – stalowych eliminując wstrząsy, system smarowania z dodatkowym wtryskiem oleju bezpośrednio na gładź cylindra. W ostatnim Sokole 200 M411 z 1939 roku zastosował sprężystą ramę, miała ona zastępować amortyzowanie tylnego koła.

Perkun 125 ( http://lisek_motory.webpark.pl/)
    
       Wybuch II Wojny Światowej prawie całkowicie zatrzymał rozwój przemysłu motocyklowego w Polsce. Prywatni właściciele przerabiali i dostosowywali swoje motory na potrzeby codzienne. Jedynym motocyklem, który powstał w 1942 roku był Perkun 125. Nie odbiegał on od swoich rówieśników rozwiązaniami technicznymi. Cylinder wykonany był z żeliwa molibdenowego a głowica ze stopów lekkich. Wał korbowy był dzielony, symetryczny, oparty na trzech łożyskach kulkowych. Sprzęgło było trzytarczowe, tarcze miały wkładki korkowe, miało centralną sprężynę dociskową i napędzane było za pomocą przekładni łańcuchowej. Silnik o pojemności skokowej 124,9 cm3 osiągał moc 4 KM przy 4200 obr/min i był zblokowany ze skrzynią biegów. Skrzynka miała trzy przełożenia i była sterowana nożnie.




SHL 125 ( http://lisek_motory.webpark.pl/)


Zaraz po wojnie, jeszcze w 1945 roku na Zjednoczeniu Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie podjęto decyzję o produkcji motocykli na podstawie niemieckiego modelu DKW 125RT. Tak oto powstał Sokół 125 o mocy 4,3 KM przy 4300 obr/min. Posiadał skrzynkę biegów o trzech przełożeniach sterowną nożnie. Wszystkie podzespoły produkowane były w Polsce. Przez kilka pierwszych lat model był starannie poprawiany w każdym cyklu produkcyjnym, gdyż podczas użytkowania wychwytywano dopiero jego wady.

Powojenne modele miały większość elementów sprowadzanych z Warszawy z fabryki, w której produkowano Sokoła 125, tak więc były one do siebie podobne. Różnica masy o ok. 6 kg na korzyść Sokoła (72 kg) i podobne zużycie paliwa – od 2,5 do 3 l/100 km spowodowały iż w 1952 roku produkcje SHL-ki przeniesiono do Warszawskiej Fabryki Motocykli. Była to jedyna w tamtym okresie fabryka motocykli w Polsce. Dwa lata później powstał najpopularniejszy pojazd tej klasy WFM M06, produkcja trwała do 1965 roku.




SHL 175 M11 ( www.motocykle.domeczek.pl/polskie_moto/SHLM11/shl.htm)



Około 1959 roku w Kielcach podjęto próbę unowocześnienia SHL i powstał wówczas model SHL 175 M11, w którym po raz pierwszy w Polsce zastosowano całkowitą osłonę łańcucha. Ulepszono również silnik – przy pojemności 173,2 cm3 osiągał moc do 9 KM przy 5000 obr/min, a tym samym prędkość do 95 km/h. Modele M11 – W Lux (moc 15 KM i prędkość 120 km/h) i M11 – W „Scramber” (odmiana terenowa) były eksportowane do Niemiec i Stanów Zjednoczonych.

Na początku lat pięćdziesiątych hitem był Junak 350 M07 opracowany w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie. W 1957 roku rozpoczęto produkcje w Szczecinie Junaka M10; 19 KM przy 6000 obr/min i zblokowana skrzynia biegów o czterech przełożeniach, 115 km/h, masa własna 195 kg, zużycie paliwa od 3,5 do 4,5 l/100 km.



Junak 350 M07




Junak 350 M10



Szybki i bogaty rozwój przemysłu motocyklowego w Polsce w latach pięćdziesiątych został wręcz brutalnie zahamowany przez ówczesny rząd w roku 1965. Skutki były takie, iż zakończono produkcję Junaka i zmieniono profil WFM. Na krótki czas ulepszono modele SHL i WSK, lecz po zaprzestaniu produkcji motocykli przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych, jedynie w Świdniku produkowano WSK. Niestety i tu produkcja została zakończona, a fabryka przestawiła się na inną działalność wytwórczą i tak w 1985 roku zakończyła się produkcja motocykli w Polsce.



Komentarze

  1. Niezawodna pomoc drogowa to coś, czego każdy z nas potrzebuje w razie awarii na drodze. Hol-Max to firma, która oferuje kompleksowe usługi pomocy drogowej, zapewniając szybkość, profesjonalizm i bezpieczeństwo. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów, odwiedź https://hol-max.pl/ i skorzystaj z ich doświadczenia.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Budowa i działanie sprzęgła motocykla

         Sprzęgło służy do płynnego rozłączania i załączania silniaka z mechanizmami przeniesienia napędu. Umieszczone jest przeważnie na właku sprzęgłowym skrzyni biegów lub na czopie wału korbowego, tylko w nielicznych przypadkach sprzęgło montowane jest na tylnym kole. Wielotarczowe sprzęgło mokre osadzone jest na wałku wejściowym skrzyni biegów  [„Poradnik Motocyklisty” Rafał Dmowski] Z reguły motocykle mają sprzęgła cierne, wielotarczowe, mechaniczne, sterowane ręcznie lub automatycznie. Przeważnie, są to sprzęgła mokre, czyli pracują w kąpieli olejowej. Dużo rzadziej spotyka się sprzęgła suche – głównie w silnikach umieszczonych wzdłużnie (wał korbowy wzdłuż motocykla). Budowę sprzęgła przedstawia poniższy rysunek.  Budowa sprzęgła wielotarczowego:  1 – podkładka oporowa, 2 – koszyk igiełek, 3 – bieżnia, 4 – kosz sprzęgłowy, 5,9 – podkładka, 6 – zabierak, 7 – tarcze cierne, 8 – tarcze ślizgowe, 10 – nakrętka, 11- końcówka...

Konstrukcja motocykli

Motocykle turystyczno – sportowe           Jak we wszystkich dziedzinach życia, tak i w przemyśle motocyklowym dąży się do obniżenia masy, zwiększenia prędkości i bezpieczeństwa. Mniejszą masę w przypadku motocykli uzyskuje się dziś głównie przez zastosowanie odpowiednio lekkich materiałów i ramową konstrukcję (rysunek poniżej). Niestety, aby osiągnąć odpowiednio wysoką prędkość należy rozbudować silnik. Układy bezpieczeństwa obecne w każdym pojeździe również stanowią dodatkową masę. Są nimi układy ABS-u obecne już w większości nowoczesnych motocykli, jak również bezpieczne sprzęgła zapobiegające „ślizganiu się”. Układy elektroniczne powodują z kolei iż obsługa motocykla staje się coraz bardziej skomplikowana.  Im lżejsza rama tym mniejsza masa całkowita motocykla.       Motocykle sportowo turystyczne dosyć niedawno weszły na rynek, było to wywołane potrzebą coraz wygodniejszych a jednocześnie modnych jednośladów. Charakteryzuj...

Analiza zmian formy nadwozi samochodowych w aspekcie bezpieczeństwa osób jadących

W latach siedemdziesiątych powstała koncepcja bezpiecznego samochodu, który miał za zadanie chronić jadące w nim osoby w trakcie zderzenia ze stałą przeszkodą, dla prędkości do 80km/h. Firmy produkujące samochody zaczęły testować niektóre modele samochodów i okazało się, że muszą one mieć zwiększone wymiary i minimalną wagę na poziomie 2000kg. W wyniku testów skorygowano bezpieczną prędkość samochodu do 50km/h. Dzisiaj wszystkie produkowane samochody objęte są normami międzynarodowymi, które podają dokładne wytyczne co do bezpieczeństwa. Elementy nadwozia stanowią jeden z czynników bezpieczeństwa biernego, który w dużym stopniu chroni jadące w nim osoby. Około 60% wypadków to zderzenia czołowe, dlatego też niezwykle ważne jest stworzenie bezpiecznego nadwozia samochodowego.  Eksperymentalny bezpieczny samochód Pininfarina Sigma [1] Poprawę bezpieczeństwa w samochodach osobowych zawdzięczamy ciągle ulepszanym konstrukcjom nadwozi, składa się na to nie tylko forma, ale r...