Rys historyczny
Pierwowzorem
motocykla był oczywiście rower. Już w 1870 roku pojazd Sivraca, rama z dwoma
kołami, którym aby się poruszać należało odpychać się nogami od ziemi był
zalążkiem dalszych rewolucji technicznych. Niespełna pięćdziesiąt lat później
baron Carl Fridrich Darius von Sauerbornn przejechał na skonstruowanym przez siebie pojeździe odcinek drogi z Karlsruche do Schwetzingen w ciągu jednej godziny. Zostało to udokumentowane w tamtejszej prasie.
W
1850 roku Fischer wymyślił napęd pedałowy a piętnaście lat później tym samym
zajęli się francuscy bracia Ernest i Pierre Michaux. Już w 1869 roku Perreaux
zamontował do roweru silnik parowy. Narodził się zatem pierwszy motocykl. W tym
samym czasie podobny pojazd zbudował Amerykanin Roger.
![]() |
Rys.1.1. Rower z silnikiem Perreaux’a |
Losy motocykli potoczyły się bardzo szybko. W 1885
roku Gottlieb Daimler, uznany powszechnie za wynalazcę motocykla, zbudował
pojazd o nazwie „Daimler Einspur” lub „Reitwagen mit petroleum motor”. Gottlieb Daimler pracował wcześniej
jako asystent wynalazcy silnika czterosuwowego, dr Nikolausa Otto, a swój pojazd wybudował w celu przetestowania własnej konstrukcji silnika o
pojemności 265 cm3 choć uważany jest za ojca jednośladów, nie
interesował się rozwojem motocykli. Wybudowany przez niego pojazd trudno uznać za jednoślad, gdyż został wyposażony w dwa pomocnicze,
resorowane boczne kółka, pomagające w utrzymaniu pozycji pionowej.
![]() |
Rys.1.2. EINSPUR z 1885 roku [1] „Encyklopedia Motocykli” Hugo Wilson |
Pojazd, jak widać na rys.1.2., wykonany
został głównie z drewna. Miał silnik spalinowy o pojemności 265 cm3
i mocy 0,5 KM
przy 700 obr/min, który napędzał tylne koło za pośrednictwem przekładni
pasowej. Przednie było kołem kierowanym. Sprzęgło było rolką napinającą pas
napędowy, a pojazd uruchamiany był za pomocą korby. Ważył zaledwie 90 kg i osiągał prędkość 12 km/h . Daimler uzyskał
patent na swój pojazd 29.08.1885 roku.
W tym czasie Karol Benz wybudował pojazd
trójkołowy, na który uzyskał patent z numerem 37435. Różnił się od motocykla
Daimlera położeniem jednocylindrowego silnika (za siedzeniem kierowcy, a nie
centralnie) jak i mocą. Dzięki temu, że zamontował większe koło zamachowe,
uzyskał moc 0,7 KM
przy prędkości 12 km/h .
Ja niestety nie mam uprawnień na motocykl więc na dobrą sprawę nie interesuję się nimi za bardzo. Jestem za to przekonany, e jak sprzedałem swój samochód za pomocą https://autokupiec.pl/skup-aut-gdansk/ to lepszej ceny nigdzie bym za niego nie uzyskał. Bardzo podoba mi się takie podejście do skupu samochodów używanych.
OdpowiedzUsuń